ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 6405/2025

Vigoare

Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
Domenii: Aprobari, Educatie nationala

M.O. 875/2025

Ordin privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026 si a Calendarului de administrare a evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026

 

M.Of.Nr.875 din 24 septembrie 2025

ORDIN Nr. 6.405
  
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare

 a evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a

si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026 si a Calendarului de

administrare a evaluarilor nationale de la finalul claselor

 a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026


  
In baza prevederilor art. 99 alin. (4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare,
  
avand in vedere Referatul de aprobare nr. 2.196 din 23.09.2025,
  
in conformitate cu art. 5 lit. a) si b) din Hotararea Guvernului nr. 251/2025 privind organizarea si functionarea Centrului National pentru Curriculum si Evaluare,
  
in temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.


   Art. 1.
— Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026, prevazuta in anexa nr. 1.
   Art. 2. — Se
aproba Calendarul de administrare a evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026, prevazut in anexa nr. 2.
   Art. 3. — Anexele nr. 1
si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
   Art. 4.
Directia generala echitate si performanta in invatamantul preuniversitar, Directia generala minoritati si desegregare, Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant duc la indeplinire prezentul ordin.
   Art. 5. — Prezentul ordin se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

 

Ministrul educatiei si cercetarii,

Daniel-Ovidiu David


   Bucuresti, 23 septembrie 2025.
   Nr. 6.405.


   ANEXA Nr. 1

 


   METODOLOGIE
  
de organizare si desfasurare a evaluarilor nationale

 de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a

 

 

CAPITOLUL I
  
Dispozitii generale


   Art. 1. — Prezenta metodologie
reglementeaza organizarea si desfasurarea evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a, denumite in continuare EN-II-IV-VI.
   Art. 2. — EN-II-IV-VI cuprind: Evaluarea
nationala la finalul clasei a II-a, denumita in continuare EN II, Evaluarea nationala la finalul clasei a IV-a, denumita in continuare EN IV, respectiv Evaluarea nationala la finalul clasei a VI-a, denumita in continuare EN VI.


   CAPITOLUL II
   Coordonarea EN-II-IV-VI


   Art. 3. — (1) Coordonarea la nivel
national a proiectarii, organizarii si desfasurarii EN-II-IV-VI, precum si valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, denumit in continuare MEC, prin Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, denumit in continuare CNCE.
   (2) Elaborarea procedurilor specifice
evaluarii se realizeaza de catre CNCE, prin consultarea directiilor de specialitate din MEC.
   Art. 4. — Pentru organizarea
si desfasurarea EN-II-IV-VI, CNCE indeplineste urmatoarele atributii:
   a)
elaboreaza Manualul de administrare, care cuprinde procedurile pentru asigurarea calitatii administrarii la nivel de sistem educational a evaluarilor, document care orienteaza administratorul de test asupra modului de administrare a EN-II-IV-VI si care contine un set de documente standardizate;
   b)
organizeaza procesul de selectie a membrilor grupurilor de lucru, cadre didactice care au responsabilitatea elaborarii si a validarii itemilor, a probelor si a criteriilor de evaluare pentru EN-II-IV-VI, in stricta conformitate cu procedurile asumate;
   c)
organizeaza stagii de instruire specifice pentru membrii grupurilor de lucru;
   d)
organizeaza sesiuni de instruire in format online pentru presedintii comisiilor judetene de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI, dupa caz;
   e)
elaboreaza instrumentele de evaluare necesare desfasurarii EN-II-IV-VI: testele, caietele cadrului didactic, fisele de evaluare, borderourile corespunzatoare;
   f)
asigura confidentialitatea instrumentelor de evaluare din momentul efectiv al elaborarii acestora pana in momentul in care acestea devin publice;
   g)
elaboreaza procedura de transmitere in unitatile de invatamant a instrumentelor de evaluare si coordoneaza simularile tehnice organizate in vederea aplicarii cu succes a acesteia;
   h)
asigura transmiterea catre inspectoratele scolare a Manualului de administrare a EN-II-IV-VI si monitorizeaza modul in care se realizeaza distribuirea in scoli, de catre comisiile de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant, a instrumentelor de evaluare;
   i) propune,
impreuna cu directiile de specialitate din MEC, delegati pentru monitorizarea activitatilor prevazute in cadrul EN-II-IV-VI, dupa caz;
   j)
configureaza aplicatia Colectare date evaluari nationale gradinita — grupa mare, clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a IV-a si clasa a VI-a dupa primirea bazelor de date privind unitatile de invatamant si elevii de la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si asigura functionalitatea aplicatiei in conditiile stabilite prin prezenta metodologie si in baza prevederilor din procedurile specifice;
   k)
elaboreaza raportul tehnic al EN-II-IV-VI si prezinta factorilor de decizie din cadrul MEC concluziile si recomandarile rezultate;
   l) propune MEC strategia de comunicare
si de valorificare a rezultatelor evaluarilor pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori scolari, directori ai unitatilor de invatamant, cadre didactice, elevi, parinti/reprezentanti legali ai elevului, comunitati locale.
   Art. 5. — (1) Coordonarea la nivel
judetean/al municipiului Bucuresti a organizarii EN-II-IV-VI, precum si valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de catre inspectoratul scolar.
   (2) La nivelul inspectoratului
scolar, prin decizie a inspectorului scolar general, se desemneaza comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI.
   (3) Comisia
judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI se compune din:
   a)
presedinte — inspectorul scolar general/inspectorul scolar general adjunct/inspector scolar;
   b) 1-3 secretari — informaticieni/inspectori
scolari/directori de unitati de invatamant;
   c) 3-7 membri — inspectori
scolari pentru invatamantul primar si de la ariile curriculare „Limba si comunicare” si „Matematica si Stiinte ale naturii”, metodisti.
   (4)
In situatii bine justificate, numarul de secretari si de membri ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului scolar general.
   (5)
In judetele in care functioneaza unitati de invatamant cu predare in limbile minoritatilor nationale, unul dintre membrii comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI este inspectorul scolar pentru minoritati.
   Art. 6. — (1) Comisia
judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI de la nivelul inspectoratului scolar are urmatoarele atributii:
   a) transmite
catre unitatile de invatamant toate informatiile necesare organizarii evaluarilor in conditii optime;
   b)
raspunde de organizarea si de administrarea evaluarilor in conditiile stabilite prin prezenta metodologie si in conformitate cu procedurile si precizarile transmise de CNCE, pe tot teritoriul judetului/municipiului Bucuresti;
   c)
coordoneaza formarea comisiilor din unitatile de invatamant pentru organizarea si administrarea evaluarilor EN-II-IV-VI si avizeaza componenta acestora;
   d)
monitorizeaza asigurarea de catre unitatile de invatamant a resurselor materiale si umane necesare pentru buna organizare si administrare a evaluarilor EN-II-IV-VI;
   e) transmite procedurile
si precizarile pentru valorificarea rezultatelor EN-II-IV-VI catre unitatile de invatamant in care sunt scolarizati elevi in clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a;
   f)
monitorizeaza administrarea evaluarilor, in conditiile stabilite prin prezenta metodologie si in baza prevederilor din procedurile transmise;
   g) propune conducerii inspectoratului
scolar, in situatii justificate, schimbari ale membrilor comisiilor din unitatile de invatamant;
   h)
centralizeaza rapoartele primite de la unitatile de invatamant;
   i)
intocmeste raportul inspectoratului scolar si il transmite la CNCE in termenele solicitate, dupa avizarea lui de catre inspectorul scolar general;
   j)
analizeaza si prelucreaza, la solicitarea inspectorului scolar general, datele oferite de rapoartele scolilor si de raportul inspectoratului scolar, in vederea fundamentarii unor decizii educationale la nivel de judet/al municipiului Bucuresti.
   (2)
Presedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti participa la sesiunile de instruire organizate de CNCE, dupa caz.
   (3)
Presedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI realizeaza formarea comisiei judetene/a municipiului Bucuresti si a comisiilor din unitatile de invatamant cu privire la organizarea si administrarea evaluarilor.
   Art. 7. — (1)
In unitatile de invatamant in care functioneaza clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a se constituie comisia de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant.
   (2) Comisia de organizare
si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant se compune din:
   a)
presedinte — directorul sau directorul adjunct al unitatii de invatamant;
   b) secretar — informaticianul/un cadru didactic care are
competente digitale/secretarul unitatii de invatamant;
   c) membri — cadre didactice din unitatea de
invatamant: profesori pentru invatamantul primar si profesori de la ariile curriculare „Limba si comunicare” si „Matematica si Stiinte ale naturii”, din invatamantul gimnazial;
   d) administratorii de test
si asistentii lor, numiti de presedintele comisiei — cadre didactice care au responsabilitatea administrarii testarii la clasa;
   e) profesori-evaluatori — cadre didactice care
evalueaza testele si completeaza fisele de evaluare, pe baza Caietului cadrului didactic.
   (3)
In situatia in care in unitatea de invatamant se sustin probe redactate intr-o limba a minoritatilor nationale, cel putin unul dintre membrii comisiei trebuie sa fie cadru didactic de specialitate, cunoscator al limbii respective.
   (4)
In situatii exceptionale, bine justificate, in care un cadru didactic nu poate participa la administrarea EN-II-IV-VI, acesta va fi inlocuit cu un alt cadru didactic, numit de presedintele comisiei.
   (5)
In situatia in care directorul si directorul adjunct al unitatii de invatamant nu pot participa la EN-II-IV-VI, din motive bine justificate, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI numeste alt cadru didactic in functia de presedinte al comisiei de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant.
   Art. 8. — (1) Comisia de organizare
si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant are urmatoarele atributii:
   a)
raspunde de organizarea si de administrarea EN-II-IV-VI, la nivelul unitatii de invatamant, in conformitate cu prevederile prezentei metodologii; asigura conditiile si resursele materiale si umane necesare procesului de preluare si tiparire a instrumentelor de evaluare;
   b)
asigura confidentialitatea instrumentelor de evaluare pana in momentul in care acestea devin publice si raspunde de securitatea si integritatea acestora;
   c) distribuie testele administratorilor de test,
in numar egal cu numarul elevilor din fiecare clasa, conform precizarilor din Manualul de administrare, si raspunde de administrarea testelor in conformitate cu scenariul corespunzator fiecarei EN;
   d)
asigura evaluarea testelor in conformitate cu prevederile prezentei metodologii si cu precizarile din Caietul cadrului didactic;
   e)
asigura incarcarea datelor in aplicatia Colectare date evaluari nationale gradinita — grupa mare, clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a IV-a si clasa a VI-a;
   f)
intocmeste raportul scolii si il inainteaza comisiei judetene/a municipiului Bucuresti, pe baza de adresa de inaintare;
   g)
comunica imediat comisiei judetene/a municipiului Bucuresti orice situatie speciala sau de incalcare a prevederilor legale.
   (2) Directorul
unitatii de invatamant in care s-a sustinut EN-II-IV-VI asigura pastrarea fiselor de evaluare in arhiva unitatii de invatamant pe toata durata scolarizarii elevului.


   CAPITOLUL III
   Structura
si durata testelor


   Art. 9. — (1) Testele pentru EN-II-IV-VI se
elaboreaza de catre CNCE, tinand seama de urmatoarele cerinte:
   a)
sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele scolare in vigoare pentru fiecare disciplina de studiu;
   b)
sa aiba un nivel mediu de dificultate;
   c)
sa vizeze si aspecte concrete — cunostinte, deprinderi, atitudini, valori — aplicabile, conectate la viata de zi cu zi a elevilor.
   (2) Testele pentru EN-II-IV-VI au un format de tip
„brosura de test”.
   (3) Criteriile de evaluare, precum
si alte informatii referitoare la stabilirea nivelurilor de performanta atinse sunt cuprinse in Caietul cadrului didactic, document-tip, elaborat de CNCE si transmis catre unitatile de invatamant care organizeaza EN-II-IV-VI.
   Art. 10. — (1) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a
in limba romana, sunt structurate astfel:
   a) primul test
vizeaza evaluarea competentelor de producere a mesajelor scrise;
   b) al doilea test
vizeaza evaluarea competentelor de receptare a mesajelor citite;
   c) al treilea test
vizeaza evaluarea competentelor de matematica si explorarea mediului.
   (2) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor
apartinand minoritatilor nationale care au urmat cursurile clasei a II-a in limba materna, sunt structurate astfel:
   a) primul test
vizeaza evaluarea competentelor de producere-receptare a mesajelor scrise-citite in limba romana;
   b) al doilea test
vizeaza evaluarea competentelor de matematica si explorarea mediului;
   c) al treilea test
vizeaza evaluarea competentelor de receptare a mesajelor citite in limba materna;
   d) al patrulea test
vizeaza evaluarea competentelor de producere a mesajelor scrise in limba materna.
   (3) Elevilor
apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile in limba materna, li se asigura testele de matematica si explorarea mediului atat in limba in care au studiat, cat si in limba romana.
   Art. 11. — (1) Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a IV-a
in limba romana, sunt structurate astfel:
   a) primul test
vizeaza evaluarea competentelor de intelegere a textului scris in limba romana;
   b) al doilea test
vizeaza evaluarea competentelor de matematica si stiinte ale naturii.
   (2) Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor
apartinand minoritatilor nationale care au urmat cursurile clasei a IV-a in limba materna, sunt structurate astfel:
   a) primul test
vizeaza evaluarea competentelor de intelegere a textului scris in limba romana;
   b) al doilea test
vizeaza evaluarea competentelor de matematica si stiinte ale naturii;
   c) al treilea test
vizeaza evaluarea competentelor de intelegere a textului scris in limba materna.
   (3) Elevilor
apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile in limba materna, li se asigura testele de matematica si stiinte ale naturii atat in limba in care au studiat, cat si in limba romana.
   Art. 12. — (1) Testele elaborate pentru EN VI sunt structurate astfel:
   a) primul test
vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” — Limba romana/Limba romana pentru minoritatile nationale;
   b) al doilea test
vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii”;
   c) al treilea test
vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” — Limba materna.
   (2) Elevilor
apartinand minoritatilor nationale, care au urmat cursurile in limba materna, li se asigura testul care vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii” atat in limba in care au studiat, cat si in limba romana.
   Art. 13. — Durata
alocata rezolvarii testelor de evaluare este dupa cum urmeaza:
   — de
cate 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II;
   — de
cate 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV;
   — de
cate 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.
   Art. 14. — (1) Modalitatea de transmitere
catre unitatile de invatamant a instrumentelor de evaluare pentru desfasurarea EN-II-IV-VI este reglementata prin procedura separata.
   (2) Instrumentele de evaluare pentru EN-II-IV-VI sunt
confidentiale din momentul demararii actiunii de elaborare a acestora si pana in momentul in care sunt publicate pe website-ul: www.subiecte2026.edu.ro. Toate persoanele care au acces la aceste documente semneaza un angajament de confidentialitate, in conditiile legii.


   CAPITOLUL IV
  
Desfasurarea EN-II-IV-VI


   Art. 15. — (1) EN-II-IV-VI se
desfasoara conform calendarului aprobat, in timpul orelor de curs, conform planificarii comunicate prin procedura separata.
   (2) Pentru EN VI, comisia
judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI stabileste un interval orar unic pentru desfasurarea testelor, pentru toate unitatile de invatamant din judet/municipiul Bucuresti, si il comunica prin procedura separata.
   (3)
In cadrul EN II, pentru elevii apartinand minoritatilor nationale care au urmat cursurile clasei a II-a in limba materna, testul de evaluare a competentelor de receptare-producere a mesajelor citite-scrise in limba romana, mentionat la art. 10 alin. (2) lit. a), se administreaza in aceeasi zi in care se desfasoara evaluarea competentelor de receptare a mesajelor citite, mentionata la art. 10 alin. (1) lit. b).
   (4) Responsabilitatea
administrarii la clasa a EN II apartine administratorului de test — invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar de la clasa, conform procedurilor din Manualul de administrare.
   (5) Responsabilitatea
administrarii la clasa a EN IV si a EN VI apartine administratorului de test, un cadru didactic care nu preda la clasa respectiva, conform procedurilor din Manualul de administrare.
   (6) Pe
toata durata administrarii testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu preda la clasa respectiva si care are rolul de a sustine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare, in conformitate cu Manualul de administrare.
   (7) Manualul de administrare este elaborat de CNCE
si este transmis inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti cu zece zile inainte de data primei EN programate conform calendarului si cuprinde scenariul de administrare a acestora, impreuna cu alte precizari referitoare la desfasurarea evaluarii la nivel national.
   Art. 16. — (1)
Salile in care se sustine EN-II-IV-VI sunt, de regula, salile in care elevii clasei isi desfasoara activitatea in mod obisnuit. Acestea sunt adaptate in prealabil, dupa caz, in functie de testul planificat, prin eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe elevi in timpul rezolvarii testelor.
   (2) Administratorul de test, cu sprijinul asistentului,
pregateste evaluarea urmarind asezarea obisnuita a elevilor in banci, in sala lor de clasa.
   (3)
Inainte de inceperea testului, administratorul de test realizeaza, intr-o maniera motivanta, instructajul elevilor cu privire la proceduri si la importanta acestei evaluari, prin citirea scenariului evaluarii.
   (4)
Fiecarui elev i se distribuie testul din ziua respectiva, pe care isi scrie numele, prenumele, clasa si unitatea de invatamant.
   (5)
Inregistrarea si monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de catre administratorul de test.
   (6) Pe durata
evaluarii, administratorul de test asigura respectarea ordinii si a linistii in sala de clasa.
   (7) Se interzice administratorului de test
si asistentului sa le ofere elevilor indicatii referitoare la rezolvarea testelor, sa faca modificari ale testelor sau sa realizeze completari ale rezolvarilor testelor.
   Art. 17. — (1) La
incheierea timpului alocat rezolvarii testului, administratorul de test recupereaza testele de la elevi, conform procedurilor.
   (2) La
incheierea perioadei de administrare a fiecarui test, administratorii de test predau testele, pe baza de proces-verbal, presedintelui comisiei de organizare si administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant.


   CAPITOLUL V
   Asigurarea
egalitatii de sanse


   Art. 18. — (1) Elevii cu deficiente, integrati in invatamantul de masa, precum si cei din invatamantul special, care parcurg curriculumul de masa, sustin EN-II-IV-VI in conditiile prezentei metodologii.
   (2) Elevii cu
deficiente, integrati in invatamantul de masa sau scolarizati in invatamantul special, care parcurg curriculumul de masa adaptat, precum si elevii cu cerinte educationale speciale care parcurg curriculumul specific invatamantului special sustin EN-II-IV-VI, la solicitarea scrisa a parintilor/reprezentantilor legali ai elevului, prin adaptarea procedurii specifice de administrare a evaluarii.
   (3)
Situatia speciala a elevilor cu cerinte educationale speciale este mentionata atat in lista elevilor comunicata de catre unitatea de invatamant, cat si in fisa de evaluare a acestora.
   Art. 19. — (1) Comisia de organizare
si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant asigura conditii de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
   (2)
Masurile pentru asigurarea conditiilor de egalitate a sanselor pentru elevii cu deficiente sunt urmatoarele:
   a) asigurarea
posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
   b)
marirea adecvata a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de catre elevii cu deficiente motorii sau neuromotorii (care ii impiedica sa scrie normal) sau de catre cei cu deficiente vizuale grave;
   c) asigurarea testelor scrise cu caractere
marite la elevii ambliopi;
   d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite
deficiente, a informatiilor din teste;
   e) realizarea sarcinilor de lucru prin dictarea
rezolvarilor, de catre elevul cu deficiente, catre un al doilea cadru didactic, de alta specialitate decat cea la care se desfasoara proba respectiva, pe parcursul desfasurarii testului.
   (3) Elevii cu
deficiente din unitatile de invatamant pot beneficia, dupa caz, de masurile prevazute la alin. (2), in baza certificatului de incadrare in gradul de handicap sau a unei adeverinte medicale.
   (4) Elevii
scolarizati la domiciliu sustin testele de evaluare la domiciliu, in baza prevederilor Manualului de administrare.


   CAPITOLUL VI
   Evaluarea testelor


   Art. 20. — (1) Testele de la EN-II-IV-VI se
evalueaza in cadrul unitatii de invatamant de catre cadrele didactice din respectiva unitate.
   (2)
In cazul in care numarul de cadre didactice din unitatea de invatamant este insuficient si nu permite respectarea conditiei prevazute la alin. (1), presedintele comisiei de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant solicita comisiei judetene/a municipiului Bucuresti nominalizarea unor cadre didactice din alte unitati de invatamant.
   (3)
Inainte de inceperea procesului de evaluare a testelor, presedintele comisiei de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant are obligatia de a asigura o sesiune de instruire pentru profesorii-evaluatori pentru aplicarea unitara a criteriilor de evaluare din caietele cadrului didactic.
   Art. 21. — (1) Fiecare test de la EN II
si EN IV este evaluat de catre doua cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar de la clasa.
   (2) Pentru EN VI, testele care
vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Limba si comunicare” sunt evaluate de echipe formate din doua cadre didactice, avand specialitatea limba si literatura romana.
   (3) Pentru EN VI, testele care
vizeaza evaluarea unor competente din aria curriculara „Matematica si Stiinte ale naturii” sunt evaluate de echipe formate din trei cadre didactice, unul cu specialitatea matematica, al doilea cu specialitatea fizica, al treilea cu specialitatea biologie.
   (4)
In cazul elevilor care au urmat studiile intr-o limba a minoritatilor nationale, testele pentru limba materna sunt evaluate de o echipa formata din doua cadre didactice, avand specialitatea limba si literatura materna.
   Art. 22. — (1) Evaluarea
fiecarui test se face cu respectarea stricta a criteriilor de evaluare si a instructiunilor cuprinse in Caietul cadrului didactic.
   (2) Pentru a facilita analiza rezultatelor
si comunicarea acestora catre elevi si parinti/reprezentantii legali ai elevului, in timpul evaluarii testelor, profesorii-evaluatori pot face pe acestea sublinieri sau mentiuni.
   Art. 23. — (1) Rezultatele
evaluarii se stabilesc de cadrul didactic evaluator/in cadrul echipei de evaluatori, prin completarea fisei de evaluare pentru fiecare test, fisa care se semneaza de catre evaluator/evaluatori.
   (2) Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se
finalizeaza in termen de cel mult sapte zile de la data sustinerii ultimului test de la clasa respectiva.
   Art. 24. — (1) Directorul
unitatii de invatamant monitorizeaza incarcarea rezultatelor testelor in aplicatia informatica dedicata si dispune secretariatului comisiei de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant sa transmita fisele de evaluare si testele catre cadrele didactice de la clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, in vederea analizarii rezultatelor impreuna cu elevii si parintii/reprezentantii legali ai elevului. Scopul analizarii rezultatelor este comunicarea punctelor tari si a aspectelor care necesita remediere/ consolidare/aprofundare in cazul fiecarui elev.
   (2)
Pana la sfarsitul anului scolar, fisele de evaluare si testele pentru EN-II-IV-VI ale elevilor fiecarei clase se depun de catre cadrele didactice la secretariatul unitatii de invatamant.


   CAPITOLUL VII
   Incarcarea rezultatelor in aplicatia Evaluari

 nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a


   Art. 25. — (1)
Incarcarea si gestionarea informatiilor referitoare la rezultatele obtinute de elevi la EN-II-IV-VI si care se reglementeaza prin procedura separata se realizeaza in aplicatia Colectare date evaluari nationale gradinita — grupa mare, clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a IV-a si clasa a VI-a.
   (2)
Aplicatia vizeaza facilitarea gestionarii datelor referitoare la elevi si la testele sustinute de acestia, precum si generarea de rapoarte necesare analizei rezultatelor la nivelul unitatii de invatamant, la nivelul inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti si la nivel central.
   Art. 26. — (1)
Incarcarea rezultatelor obtinute de elevi in urma EN-II-IV-VI se realizeaza individual, pentru fiecare elev in parte, in functie de clasa si de testul sustinut, respectand strict numarul de itemi din fiecare test, precum si punctajele aferente itemilor, conform instructiunilor din caietele cadrului didactic si din fisele de evaluare.
   (2)
Incarcarea rezultatelor obtinute de elevi in urma EN-II-IV-VI se realizeaza de catre informaticianul unitatii de invatamant/secretar, responsabil cu incarcarea datelor.
   Art. 27. — Punctajul alocat unui item se
completeaza in tabelul existent in aplicatie, tinandu-se cont de punctajele posibile pentru notarea rezultatului obtinut in urma evaluarii.


   CAPITOLUL VIII
   Valorificarea rezultatelor EN-II-IV-VI


   Art. 28. — (1) Rezultatele individuale
obtinute la EN-II-IV-VI nu se afiseaza/nu se comunica public si nu se inregistreaza in catalogul clasei. Prin exceptie, la solicitarea scrisa a elevului/parintelui/reprezentantului legal al elevului, punctajele obtinute se pot echivala in calificative/note si pot fi trecute in catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unitatii de invatamant prin:
   a) elaborarea planurilor individualizate de
invatare;
   b) informarea elevilor
si a parintilor/reprezentantilor legali ai elevului asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate.
   (2) Rezultatele individuale la EN-II-IV-VI cuprinse
in fisele de evaluare sunt supuse unui proces de analiza de catre cadrul didactic, respectiv profesorii de biologie, fizica si matematica pentru EN VI — proba Matematica si Stiinte ale naturii si de catre colectivul de catedra din fiecare unitate scolara. In urma acestei analize, cadrul didactic elaboreaza planul individualizat de invatare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informatii diagnostice si prognostice in vederea orientarii si optimizarii invatarii.
   (3) Planul individualizat de
invatare al elevului se realizeaza coroborand rezultatele la EN-II-IV-VI cu datele si observatiile inregistrate la clasa si cele din parcursul educational al elevului.
   (4) Planurile individualizate de
invatare ale elevilor sunt comunicate parintilor/reprezentantilor legali ai acestora.
   (5) Comisia de organizare
si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant urmareste procesul de informare a elevilor si a parintilor/reprezentantilor legali ai elevului, in conditii de asigurare a confidentialitatii datelor si a informatiilor pe durata intregului proces, cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor — GDPR).
   (6) Accesul la documente
si la informatiile transmise se limiteaza la corpul profesoral implicat in procesul educational, la elev si la familia acestuia.
   (7)
Dupa informarea parintilor/reprezentantilor legali ai elevului se intocmeste un proces-verbal, in care acestia semneaza pentru luarea la cunostinta a informatiilor referitoare la rezultatele elevului la EN-II-IV-VI si la masurile prevazute in planul individualizat de invatare.
   (8) Rezultatele
obtinute de elevi la EN-II-IV-VI se valorifica in planurile individualizate de invatare pentru remediere, consolidare, aprofundare si aplicare a competentelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situatiilor-problema intalnite in viata de zi cu zi, in vederea facilitarii personalizarii procesului de predare-invatare-evaluare.
   (9) Rezultatele EN-II-IV-VI
reprezinta o sursa structurata si sistematica pentru elaborarea feedbackului pentru fiecare elev si este oferit de catre cadrul didactic in timpul de 25% din timpul total alocat disciplinei/domeniului de studiu aflat la dispozitia sa pentru:
   a) remediere — corectarea lacunelor de
baza; microsecvente explicite, exercitii gradate, feedback imediat; instrumente formative scurte;
   b) consolidare — exersare
variata, transfer intre sarcini similare/diferite; interconectarea continuturilor; recapitulari strategice;
   c) aprofundare — probleme nonrutiniere,
analiza, argumentare, studii de caz; conexiuni interdisciplinare controlate; extindere — proiecte aplicative, cercetare dirijata, utilizarea resurselor digitale/experimente; competente-cheie transversale (colaborare, comunicare, digital, cetatenie); performanta pregatire diferentiata pentru elevi cu potential ridicat (cercuri/miniproiecte/ateliere), fara a diminua sprijinul echitabil pentru restul clasei;
   d) aplicarea
competentelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situatiilor-problema intalnite in viata de zi cu zi.
   (10) Valorificarea rezultatelor EN-II-IV-VI la nivelul
unitatii de invatamant si planurile de actiune pentru remediere/mentinere/dezvoltare/accelerare, dupa caz, sunt monitorizate de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI.
   Art. 29. —
In termen de cinci zile de la finalizarea evaluarii testelor din cadrul EN-II-IV-VI, comisia de organizare si de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de invatamant elaboreaza un raport al unitatii de invatamant, in care sunt analizate rezultatele inregistrate care fundamenteaza planul de actiune pentru remediere/mentinere/dezvoltare/accelerare, dupa caz.
   Art. 30. — (1)
In termen de sapte zile de la finalizarea incarcarii datelor in aplicatia dedicata, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI elaboreaza raportul inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti, in care sunt centralizate rezultatele si planurile de actiune pentru remediere/mentinere/dezvoltare/ accelerare de la nivelul unitatilor de invatamant aflate in subordine.
   (2)
Dupa finalizarea EN-II-IV-VI, inspectoratele scolare comunica masurile educationale necesar a fi luate la nivelul judetului/municipiului Bucuresti in vederea remedierii, mentinerii, dezvoltarii, accelerarii rezultatelor invatarii.
   Art. 31. — (1) CNCE
intocmeste raportul tehnic al EN-II-IV-VI pana la data de 30 noiembrie a anului in care au fost administrate evaluarile.
   (2) Raportul tehnic cuprinde analize statistice ale datelor colectate la nivel de sistem
educational, concluzii si recomandari, propuneri de modificare a metodologiei si a procedurilor, precum si masuri educationale in vederea ameliorarii rezultatelor invatarii, identificate ca bune practici la nivel de sistem.
   Art. 32. —
Unitatile de invatamant si inspectoratele scolare pot descarca rapoartele specifice din aplicatia dedicata.


   CAPITOLUL IX
  
Dispozitii finale


   Art. 33. —
In anul scolar 2025-2026, in cadrul EN-II-IV-VI, in vederea realizarii cerintelor prevazute la art. 9 alin. (1) lit. c) se piloteaza itemi care vizeaza competente de alfabetizare functionala cu aplicatii practice, inclusiv din alte arii curriculare.
   Art. 34. — (1) Respectarea
intocmai a metodologiei de organizare si desfasurare a EN-II-IV-VI si a procedurilor corespunzatoare este obligatorie pentru toate persoanele implicate in activitatile subsecvente.
   (2)
In vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie si pentru asigurarea corectitudinii administrarii EN-II-IV-VI, presedintii comisiilor solicita fiecarui membru al acestora completarea unui angajament de confidentialitate.
   Art. 35. — Testele administrate
in cadrul EN-II-IV-VI si documentele intocmite pentru buna administrare a acesteia se pastreaza timp de doi ani in arhiva unitatii de invatamant care a organizat evaluarea.
   Art. 36. — (1)
Dupa evaluarea testelor pentru EN-II-IV-VI, prin procedura separata, CNCE poate realiza monitorizarea calitatii procesului de evaluare si de introducere a datelor in aplicatie, printr-o selectie a unitatilor de invatamant. Lista unitatilor de invatamant selectate in esantion este comunicata ulterior inspectoratelor scolare/unitatilor de invatamant.
   (2) Pentru
unitatile de invatamant selectate in esantion, fisele de evaluare corespunzatoare testelor administrate in cadrul EN-II-IV-VI si documentele intocmite pentru buna administrare a acestora se transmit la CNCE, in conformitate cu o procedura separata.
   (3) Rezultatele
monitorizarii calitatii procesului de evaluare si de introducere a datelor in aplicatie din unitatile de invatamant esantionate pot fi utilizate in vederea intocmirii raportului tehnic national.
   Art. 37. — Conducerile
unitatilor de invatamant aduc la cunostinta celor interesati prevederile prezentei metodologii prin urmatoarele activitati:
   a)
afisarea pe website-ul unitatii de invatamant;
   b) prezentarea
in cadrul consiliului profesoral;
   c) prezentarea
in colectivele de elevi de la clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a;
   d) organizarea unor
intalniri cu parintii/reprezentantii legali ai elevului, in vederea informarii acestora cu privire la rolul acestor evaluari nationale de sustinere a procesului de invatare la nivel individual, la nivelul clasei, la nivelul unitatii de invatamant.
   Art. 38. — Centralizarea rezultatelor EN-II-IV-VI
in vederea prelucrarii, interpretarii si efectuarii unor analize de sistem se realizeaza prin aplicatia informatica dedicata, cu asigurarea confidentialitatii datelor si a informatiilor corespunzator pe intreaga durata a procesului, cu respectarea GDPR.
   Art. 39. — Rezultatele
evaluarilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si sunt trecute in portofoliul educational al elevului.
   Art. 40. — Cheltuielile materiale de organizare
si de desfasurare a EN-II-IV-VI se suporta de unitatea de invatamant din finantarea de baza/complementara in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

 


 

ANEXA Nr. 2


   CALENDARUL
   de administrare a
evaluarilor nationale de la finalul claselor

 a II-a, a IV-a si a VI-a pentru anul scolar 2025-2026


   1. Evaluarea nationala de la finalul clasei a II-a — EN II:
   Limba si comunicare — scris — Limba romana — 12 mai 2026
   Limba si comunicare — scris — Limba materna — 12 mai 2026
   Limba si comunicare — citit — Limba romana — 13 mai 2026
   Limba si comunicare — citit — Limba materna — 13 mai 2026
   Matematica si Explorarea mediului — 14 mai 2026
   Limba si comunicare — scris — citit — Limba romana pentru minoritatile nationale — 15 mai 2026
   2. Evaluarea nationala de la finalul clasei a IV-a — EN IV:
   Limba si comunicare — Limba romana/Limba romana pentru minoritatile nationale — 19 mai 2026
   Matematica si Stiinte ale naturii — 20 mai 2026
   Limba si comunicare — Limba materna — 21 mai 2026
   3. Evaluarea nationala de la finalul clasei a VI-a — EN VI:
   Limba si comunicare — Limba romana/Limba romana pentru minoritatile nationale — 26 mai 2026
   Matematica si Stiinte ale naturii — 27 mai 2026
   Limba si comunicare — Limba materna — 28 mai 2026